Районна програма поводження з твердими побутовими відходами у Бобринецькому районі на 2014-2020 роки

 

1. Загальні положення

На виконання розпоряджень Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 671-р, яким зобов’язано районні державні адміністрації забезпечити розроблення програм охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки з урахуванням регіональних  екологічних пріоритетів, програм поводження з побутовими відходами.

Програма поводження з твердими побутовими відходами в  Бобринецькому району на період 2014-2020 роки, розроблена у відповідності та окремим доручення голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 12 грудня 1999 року щодо забезпечення по своїх напрямках розроблення програм з метою вирішення актуальних проблем соціально-економічного розвитку (в розділі екологічно безпечного поводження, збирання, перевезення, зберігання та ін.. побутових відходів)

При розробці програми використано матеріали: управління агропромислового розвитку, управління економіки  та розвитку інфраструктури районної державної адміністрації, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Кіровоградській області, відділу Держземагенства в Бобринецькому районі, обласного управління статистики, ДП «Кіровоградського науково-дослідного та проектного інституту землеустрою. Української академії аграрних наук,  асоціації екологічних напрямків.

Програма визначає політику поводження з побутовими відходами в районі відповідно до вимог Основ державної політики України в галузі охорони використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки, затверджених Верховною Радою України 5 березня 1998 року. Передбачає поліпшення охорони довкілля за рахунок вдосконалення регулювання у сфері поводження з побутовими відходами, посилення державного регулювання  за дотриманням природоохоронного законодавства, додаткового залучення коштів з різних джерел на здійснення заходів щодо екологічно безпечного поводження, збирання, перевезення, зберігання та ін.. побутових відходів.

Екологічна ситуація в  районі залишається стабільною. Аварійних ситуацій чи катастроф, які б обумовили значні обсяги чи неконтрольоване забруднення навколишнього середовища протягом останніх років не було.

Територія району складає 6,1% від території області тобто 149,6 тис.га. В адміністративному відношенні район поділений на одну міську і 25 сільських рад до складу яких входить  82 сільських  населених пунктів та 1 місто. Населення району станом на 1 січня 2011 року, складало 27026 чоловік, з них; міське населення – 10965 чол.; сільське населення – 16061 чоловік.

Працездатного населення в 2009 році становило - 19168 чоловік.

Головний напрямок економічного розвитку району - виробництво сільськогосподарської продукції.

В сільському господарстві використовується 118,7 тис.га ріллі та 15,28 тис.га. пасовища, лісовкриті землі становлять -  5243 га (загальна лісистість 3.5%). Рівень еродованих  земель 41.2%. Під водоймами 1.682 тис.га, 10 річок займають 210 га, під ставками 1410 га.

Промисловість району переважно находиться в м. Бобринець, основне направлення - переробка сільськогосподарської продукції та харчової продукції. Сільськогосподарських підприємств 27, фермерських господарств 205, підприємств зв'язаних з переробкою та обслуговуванням с/г виробництва 18.

Всього землекористувачів - 30921.

Наявність пам'ятників історії - 40. Заказників та пам’яток природи - 13.

Пріоритет сільськогосподарського виробництва в районі визначає значне екологічне навантаження на земельні ресурси, при врахуванні що еродовані грунти становлять 41.2%. Все це говорить про те, що майже половина земель району піддаються впливу водяної та вітрової ерозії. Цей процес, на жаль, посилюється тим, що господарства не мають можливості впроваджувати протиерозійні технології, майже не вносяться органічні  добрива, порушується структура посівних площ. Надається перевага таким культурам як соняшник, що при дефіциті органічних і мінеральних добрив веде до деградації грунтів.

2. Сучасний стан у сфері поводження з твердими побутовими відходами

У населених пунктах району накопичується близько 21 тис. кубічних метрів твердих побутових відходів (далі ТПВ), які розміщуються на 31 полігоні, загальною площею близько 29 гектарів.

Накопичення ТПВ значною мірою залежить від пори року, погодних умов, ступеня благоустрою житлових будинків, рівня життя населення, тощо.  У загальному обсязі ТПВ 10,3-26,4% становлять відходи паперу; 20-40% - харчові відходи; 0,75-3,7% - деревина; 0,2-8,0% - текстилю; 1-5,8% - металів; 1,1-9,0% - скла; 0,6-6,0% - полімерних відходів та інших речовин.

Збирання побутових відходів є основним завданням належного санітарного утримання населених пунктів і здійснюється спеціальними автомобілями та технікою. Проте рухомий склад спецтехніки є значно застарілим (морально та технічно), майже 90% автомобілів відпрацювали свій ресурс та підлягають списанню.

Для збирання та тимчасового зберігання ТПВ використовуються металеві контейнери, які через застосування недосконалого механізму розвантаження деформуються та виходять з ладу. Частина контейнерів виготовлена без кришок, що призводить до підвищення вологості відходів, що зумовлює прискорення процесів загнивання в теплий період року, та примерзання їх до контейнерів при настанні холодної погоди, в зв’язку з чим ускладнюється процес транспортування та  стає практично неможливою подальша переробка ТПВ.

Майже всі побутові відходи розміщуються на полігонах.

Місця видалення відходів (МВВ) – полігони побутових відходів є джерелами інтенсивного забруднення атмосферного повітря та підземних вод. Ні на одному з полігонів не знешкоджується фільтрат.

Однією з головною проблемою в сфері поводження з побутовими відходами є утворення несанкціонованих, стихійних сміттєзвалищ поблизу населених пунктів (в лісосмугах, балках, ярах, на пустирях, у тому числі на територіях прибережно-захисних смуг водойм), що становить реальну екологічну загрозу та

загрозу санітарно-епідеміологічному благополуччю, оскільки стічні води насичені забруднюючими речовинами потрапляють у водні об’єкти.

Існуюча структура системи санітарного очищення населених пунктів

 

недосконала, її фрагментарність, роз’єднаність та різнорідність з відсутності взаємодії з органами державної санітарно-епідеміологічної служби та підрозділів міністерства екології та природних ресурсів не в повній мірі забезпечує дієвий контроль за санітарним станом територій, а також за екологічно безпечним збиранням, вивезенням, знешкодженням та розміщенням ТПВ.

Ефективне вирішення комплексу питань пов’язаних щодо видалення побутових відходів можливе лише за умови визначення основних напрямів, проблемних питань та розв’язання головних завдань з реалізації державної політики у сфері поводження з побутовими відходами.

3. Головна мета і основні завдання.

Головною метою програми є створення умов, що сприятимуть забезпеченню екологічно безпечного збирання, перевезення, знешкодження, зберігання побутових відходів і обмеження їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище в регіоні та здоров’я населення.

Основною метою програми безпечного поводження з побутовими відходами в Бобринецькому районі на період 2014-2020 роки є виконання наступних завдань:

-   зменшення обсягів утворення  та видалення побутових відходів шляхом впровадження нових технологій безвідходного виробництва, та високоефективних методів збирання, перевезення, зберігання, переробки та знешкодження побутових відходів.

- запровадження нормативно-правового регулювання природоохоронного напряму у сфері поводження з побутовими відходами

- розроблення та впровадження нововведень в сфері поводження з відходами.

- оптимізувати систему санітарного очищення населених пунктів.

- забезпечення організації системи контролю за діючими  полігонами видалення побутових відходів, з метою недопущення шкідливого впливу на довкілля та здоров’я населення, рекультивацію земельних ділянок після закриття полігонів.

4. Основні напрями розв’язання завдань

Визначенні завдання передбачається вирішити за такими напрямами:

  1. Оформлення земельних ділянок МВВ у відповідності з законодавством, ведення діяльності полігонів ТПВ з дотриманням вимог законодавства та нормативно-правових актів (оформлення лімітно-дозвільної документації, паспортизації МВВ та відходів, розроблення схем санітарних очисток, тощо).
  2. Організація роздільного збирання окремих видів побутових відходів, що підлягають переробці як вторинна сировина.
  3. Забезпечення застосування сучасних модернізованих сміттєвозів.
  4. Застосування компостування органічної частини відходів, піролізу та інших способів екологічно безпечної утилізації або знешкодження видів відходів в місцях накопичення.
  5. Забезпечення мінімалізації та локалізації негативного впливу на довкілля виведених з експлуатації полігонів.
  6. створення сучасних полігонів із знешкодженням фільтрату та використанням біогазу

5. Етапи виконання

Визначенні у додатку до цієї Програми заходи передбачається здійснити у два етапи:

І-ий етап (2014-2017 роки) – підведення використання існуючих МВВ під існуюче природоохоронне законодавство та інші нормативно-правові акти у сфері поводження з побутовими відходами; оптимізація системи у сфері поводження з відходами; стабілізація господарсько-економічного стану спеціалізованих підприємств, діяльність яких пов’язана з санітарною очисткою населених пунктів; створення сприятливих умов для залучення інвестицій з метою оптимізації системи санітарної очистки населених пунктів;

ІІ-ий етап (2018-2020 роки) – запровадження ресурсозберігаючого вітчизняного обладнання та комплексної переробки та утилізації ресурсоцінних компонентів відходів;

6.Механізм забезпечення виконання програми

Виконання завдань передбачених програмою відповідно до своїх повноважень забезпечують:

По району – територіальні громади та сільські комунальні служби;

По місту – міська рада та комунальні підприємства;

Для організації взаємодії та координації роботи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, які в установленому порядку залучені до виконання програми, а також з метою коригування відповідно до наявних фінансових, матеріальних та організаційних можливостей передбачених нею заходів.

7. Фінансове забезпечення

Фінансове забезпечення програми здійснюється за рахунок:

коштів місцевих бюджетів;

залучення приватного в тому числі інвестиційного капіталу, та інших джерел не заборонених чинним законодавством.

Фінансове забезпечення програми здійснюється виходячи з  фінансових можливостей районного бюджету.

8. Соціально-економічні наслідки реалізації програми

В результаті виконання заходів програми, очікуються наступні результати:

- зменшиться шкідливий вплив побутових відходів на навколишнє середовище та здоров’я населення.

- покращиться стан населених пунктів в результаті більш якісного очищення та видалення побутових відходів.

- зменшаться обсяги розміщених відходів в результаті налагодження роздільного збирання та часткової переробки певних видів відходів.

-  поліпшиться якість обслуговування населених пунктів у сфері поводження з побутовими відходами.

9. Порядок та періодичність надання звітності

З метою встановлення проміжного контролю за виконанням програми, запровадити надання звітності  за виконанням програми відповідальними виконавцями  з періодичністю на рідше ніж один раз на півроку.

Додаток 1

ЗВЕДЕНА ТАБЛИЦЯ ЗАХОДІВ ПРОГРАМИ

№ з/п

Заходи програми

Відповідальні виконавці

Термін виконання

Обсяги фінансування, тис.грн.

Місце та обсяги впровадження

Очікувані результати та наслідки

Поча-ток

За кінза-ння

Всьо-го

За роками реалізації програми

місце

обсяги

результати

наслідки

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

1

Впорядкування технічне переоснащення, реконструкція, рекультивація будівництво полігонів для розміщення ТПВ

Виконкоми с/рад та міська рада

2014

2020

231,0

33,0

33,0

33,0

33,0

33,0

33,0

33,0

Місто та села району

231,0

Покращення еколог.ситуації в регіоні

Впорядкування та покращення системи збору та розміщення ТПВ

3

Оновлення контейнерів та облаштування контейнерних майданчиків

Міська та сільські ради

2014

2018

90,0

-

15,0

15,0

15,0

15,0

15,0

15,0

Місто та села району

90,0

Покращення еколог.ситуації в регіоні

Впорядкування та покращення системи збору та розміщення ТПВ

4

Створення мережі приймальних пунктів вторинної сировини

Міська та сільські ради

2014

2018

12,0

-

2,0

1,0

1,0

2,0

3,0

3,0

Місто та села району

12,0

Покращення еколог.ситуації в регіоні

Впорядкування та покращення системи збору та розміщення ТПВ

 

Додаток 2

 

ЗВЕДЕНА ТАБЛИЦЯ ОБСЯГІВ ТА ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ ПО РАЙОНУ ТА М.БОБРИНЕЦЬ

 

№ з/п

Район, місто

Джерела фінансування

Обсяги фінансування за роками реалізації програми, тис.грн.

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Всьо

го

примітки

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

Місто і Боринецький район

-Кошти ФОНПС

-Місцевий бюджет

-Кошти підприємств сфери поводженя з ТПВ

-Кредити

-Інвестиції

-Інші джерела

 

33,0

20,0

 

33,0

25,0

 

33,0

25,0

 

33,0

25,0

 

33,0

25,0

 

33,0

25,0

 

33,0

25,0

 

 

231,0

170,0

 

 

ВСЬОГО

 

53,0

58,0

58,0

58,0

58,0

58,0

58,0

401,0

 

 

ЗАХОДИ З ВПОРЯДКУВАННЯ, ТЕХНІЧНОГО ПЕРЕОСНАЩЕННЯ, РЕКОНСТРУКЦІЇ, РЕКУЛЬТИВАЦІЇ, БУДІВНИЦТВА ПОЛІГОНІВ ДЛЯ РОЗМІЩЕННЯ ТПВ.

№ з/п

Район місто

Найменування заходів, терміни виконання та обсяги фінансування

Ліквідація МВВ та санація територій

Облаштування

Технічне переоснащення

Реконструкція

Рекультивація

Будівництво

Термін (квартал, рік)

Обсяги фінансування тис.грн

Термін (квартал, рік)

Обсяги фінансування тис.грн

Термін (квартал, рік)

Обсяги фінансування тис.грн

Термін (квартал, рік)

Обсяги фінансування тис.грн

Термін (квартал, рік)

Обсяги фінансування тис.грн

Термін (квартал, рік)

Обсяги фінансування тис.грн

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

1

Бобринецький район

-

-

ІІ кв. 2014 року

180,0

-

-

-

-

-

-

-

-

2

м.Бобринець

-

-

ІІІ кв. 2014 року

18,0

-

-

-

-

-

-

-

-

3

ВСЬОГО

-

-

-

198,0

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Додаток 3

 

ЗАХОДИ З ОНОВЛЕННЯ ПАРКУ КОНТЕЙНЕРНОГО ГОСПОДАРСТВА

 

№ з/п

Район, місто

Найменування заходу

Перша черга реалізації програми

Друга черга реалізації програми

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Необхідно закупити, одиниць

Загальна вартість тис.грн.

Необхідно закупити, одиниць

Загальна вартість тис.грн.

Необхідно закупити, одиниць

Загальна вартість тис.грн.

Необхідно закупити, одиниць

Загальна вартість тис.грн.

Необхідно закупити, одиниць

Загальна вартість тис.грн.

Необхідно закупити, одиниць

Загальна вартість тис.грн.

Необхідно закупити, одиниць

Загальна вартість тис.грн.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

1

місто Бобри-нець

Оновлення контейнерного господарства

-

-

10

15,0

10

15,0

10

15,0

10

15,0

10

15,0

10

15,0

Облаштування контейнерних майданчиків

-

-

2

1,0

3

1,5

4

2,0

4

2,0

5

2,5

5

2,5

Додаток 4

ЗАХОДИ ЗІ СТВОРЕННЯ МЕРЕЖІ ПРИЙМАЛЬНИХ ПУНКТІВ ВТОРИННОЇ СИРОВИНИ

 

№ з/п

Район м.Бобринець

 

Перша черга реалізації програми

Друга черга реалізації програми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Кількість пунктів, од

Вартість створення одного пункту тис.грн.

Всього тис.грн.

Кількість пунктів, од

Вартість створення одного пункту тис.грн.

Всього тис.грн.

Кількість пунктів, од

Вартість створення одного пункту тис.грн.

Всього тис.грн.

Кількість пунктів, од

Вартість створення одного пункту тис.грн.

Всього тис.грн.

Кількість пунктів, од

Вартість створення одного пункту тис.грн.

Всього тис.грн.

Кількість пунктів, од

пунсткту тис.грн. Вартість ворення одного

Всього тис.грн.

Кількість пунктів, од

Вартість створення одного пункту тис.грн.

Всього тис.грн.

Бобринецький район

стаціонарний

-

-

-

2

5,0

10,0

1

5,0

5,0

1

6,0

6,0

2

6,0

12,0

3

6,0

18,0

3

6,0

18,0

пересувний

-

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

ЗАХОДИ НОРМАТИВНО-ІНСТРУКТИВНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ,

РЕКЛАМНО-ІНФОРМАЦІЙНІ, ОСВІТНЬО-ВИХОВНІ, ОРГАНІЗАЦІЙНІ

№ з/п

Назва заходів

Витрати за роками реалізації програми, тис.грн

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1

Розроблення нормативно-інструктивної бази

-

-

-

-

-

-

-

2

Проведення рекламно-інформаційної роботи з використанням ЗМІ, листів, плакатів, виставок, тощо

-

-

-

-

-

-

-

3

Розроблення та впровадження просвітницьких програм екологічного спрямування в навчальних закладах

-

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

4

Організаційні заходи

-

-

-

-

-

-

-

5

Інші заходи з підготовки впровадження роздільного збирання ТПВ

-

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

1,0

 

ВСЬОГО

-

2,0

2,0

2,0

2,0

2,0

2,0

 

До уваги громадян

Офіс реформ